søndag 4. august 2013

DAGNY skaper nytt for messen

 
Foto: Birgit Fauske
 

De fleste som besøkte messen i fjor husker sikkert den fargerike og stilfulle Dagny Thurmann-Hoelseth! Hun ledet både sofaprater og paneldebatter, ikke minst var hun som kreativ leder av Fargerike Norge, en stor inspiratør på Fargerikes egen stand. I år stiller hun som leder for messens TRENDSONER, nytt av året vell og merke! La oss ta en prat med henne:


 
*Du var på messen i fjor – hvilke betydning tror du messen har for bransjen?
        Messen i Bergen er utrolig spennende, og samler folk fra hele bransjen, både formgivere, bloggere, presse, og ikke minst, spennende norske merker. Jeg gleder meg til å se utviklingen av denne messen i årene fremover, og har veldig høye forventninger. 
 
*Som kreativ leder i Fargerike Norge har du helt klart et tydelig forhold til farger, men hvilke forhold har du til design?
Jeg er veldig opptatt av norsk formgivning. Jeg føler det er utrolig mye som skjer, og at de sterkeste navnene er i ferd med å frigjøre oss fra det litt klamme, danske grepet som har vært en tydelig inspirasjonskilde i mange år. Jeg synes vi nå, med Andreas Engesvik, Lars Beller Fjetland,
       Kristine Five Melvær,  Vibeke Skar, Magnus Pettersen og Hunting&Narud begynner å få en klar identitet som bærer preg av spennende fargebruk kombinert med sterk formgivning. Følger spent med og heier veldig på oss! Som flere i bransjen i utlandet sier, nå ser alle mot Norge.
 
*Er design og trender en og samme ting?
        Formgivning og trender går nok litt hånd i hånd, samtidig er det en del formgitte produkter som blir tidløse. Trender kan være både kortbølgede og langbølgede, og noen formgivere kan være med på å definere en epoke. En kortbølget trend, er en trend som kan vare fra et par måneder og opp til et år. Ender ofte med å bli overhypet, eller bare "renne ut i sanden". Langbølgede trender kan vare i åresvis. Et eksempel er hvite vegger. De har holdt seg i nesten ti år, og er først nå kommet over bølgetoppen og er på vei nedover. Generelt sett, kan man si at langebølgetrender varer i ca 10 år og er med på å definere det aktuelle tiåret. De mest spennende formgiverne er de som frigjør seg fra trendbildet, og følger sin egen magefølelse og intuisjon. De siste sesongene er det flere som har poengtert at formgivningen fra et internasjonalt perspektiv er ganske stillestående, mye på grunn av den økonomiske situasjonen til store deler av Europa. Formen er altså stillestående og til dels lite kreativ, mens fargebruken er det motsatte. Det er her nordmennene kommer inn da, for å gi gass og vise noe nytt. Jeg er skråsikker på at vi kan klare det :)
 
*Under årets Interiør & boligmesse skal du etablere og lede det vi kaller for TRENDSONER. Hva er dette? Og hva kan publikum forvente seg?
         Trendsonene skal vi vise frem tre forskjellige interiør- og fargetrender som er gjeldende for den epoken vi er inne i, med et spesielt fokus på 2013/2014. Vi begynner nå å nærme oss midten av 2010-tallet og det er ikke tvil om at dette er en av de mest interessante tiårene på lenge, mye på grunn av at forholdet vårt til farger er i ferd med å endre seg. Samtidig som vi viser frem spennende farge- og mønsterkombinasjoner, vil vi bruke produkter fra utstillerne på messen, og her er det mange godbiter å velge mellom! Vi gleder oss stort!
     
     Og det gjør hele Bergen Dagny - ønsker deg hjertelig velkommen.
 
 

3 kommentarer:

Anette Willemine sa...

Ser frem til å se hva Dagny skal vise oss i årets Trendsoner. :)

Ha en strålende start på en ny uke!


Unknown sa...

Gleder meg til å se og forhåpentligvis snake med denne fabelaktig dame :)

Vicky

soslought sa...

replica bags supplier click for more a0v89h2r09 replica bags philippines wholesale next x5r66j2r65 replica designer backpacks replica bags paypal accepted o3d64u5e63 replica chanel bags ebay replica gucci bags v6f88t9a28 replica bags near me