søndag 8. februar 2015

GJESTEFOTOGRAF


Vi starter en ny deilig arbeidsuke med presentasjon av vår tredje gjestefotograf, Gunn Kristin Monsen. Messen er begeistret over hennes uttrykksform og synes bildene hun skaper gir helt spesiell stemning. Vi tok en prat med henne....
 
Fortell om deg selv.
Jeg er opprinnelig utdannet designer fra ESMOD og har jobbet med design, trendinformasjon,webdesign og drevet en barnetøysbutikk i 8 år. Fotografere startet jeg tidlig med, men dette ble lagt på hyllen i mange år til jeg gradvis tok dette opp igjen i 2008 da jeg så smått begynte å blogge. De siste årene har fotografering blitt en større og større del av min hverdag. Min lidenskap ligger i portrett, lifestyle og interiør. Her kan jeg fortelle en historie, fange et øyeblikk og eller en stemning.
 

Hvilke forhold har du til interiør & design?
Interiør og design har alltid facinert meg og med bakgrunn fra tekstildesign ser man hvordan trådene henger sammen i alt når det gjelder trend og design. De samme tendensene dukker opp og påvirker hverandre. Jeg har ikke behov for å ha de siste produktene, og elsker vintage, men har en sterk trang til å få med meg hva som rører seg innen design og interiør. I det hele blir jeg veldig inspirert av nytt design og nye designere.


Hva er ledetråd/filosofi når du arbeider?
Skal jeg trekke fram en ting som er viktig for meg i mine bilder så er det å kunne gjengi, eller utrykke en stemning. Veldig ofte er lyset det som setter stemningen i bildet. Det samme motivet kan framstilles med helt ulikt utrykk basert på hvordan lyset blir brukt i bildet. Dette er en prosess -  man kan jobbe i det uendelige -  og det er dette som gjør det  så spennende å jobbe med foto som utrykksform. Jeg prøver også å ikke ha for mange konkrete tanker og ideer når jeg skal gjøre en fotojobb. Det å være åpen for den situasjon og stemning som oppstår når man arbeider er veldig viktig for meg. Er ideen for konkret når jeg starter kan dette noen ganger være et hinder. De beste bildene mine skjer i en prosess hvor det er rom for kreativitet og nye vinklinger.

Favorittrom?
Det må være vårt kombinert kjøkken, spisestue og arbeidsrom. Dette åpne rommet gir plass til alle som ønsker å være der, selv om alle holder på med ulike oppgaver. Dette gir et felleskap som er naturlig og så er det vel ikke noe som skaper mer stemning enn lukt og smak av god mat og drikke.

 
Favorittmøbel?
Det må være det gamle trebordet laget av min morfar.Opprinnelig laget som et arbeidsbord plassert i kjelleren hvor det ble saftet og syltet, men som nå huser min Mac og er mitt arbeidsbord.

Favorittdrikk og favorittmat?
Gin & tonic har ingen konkurranse hos meg når det gjelder favorittdrikk.
Men serverer du meg en sterk pasta all àrrabbiata kan en god italiensk rødvin være det helt rette.
En sterk pasta all arrabbiata og et glass god rødvin...

Lykke til med arbeidet som gjestefotograf Gunn! Vi gleder oss.


 

 

Ingen kommentarer: